Vanliga frågor om betalning

Här besvarar vi några vanliga frågor angående betalningar och betalningssätt. Om du vill prata med oss istället är du alltid välkommen att ringa 08-50 11 21 50.

Feb-mars 2018 - fortsatta problem med autogirodragningar

Vi har haft stora problem med våra autogirodragningar under en tid. Tyvärr är problemet ännu inte riktigt löst. Den försäkringspremie som skulle ha dragits i februari månad kunde för vissa av våra kunder inte genomföras. Istället kommer denna dragning att göras i mars tillsammans med mars månadspremie.

Vad innebär detta för dig?

Om du är drabbad av problemen med autogirodragningar så innebär det att vi drar premier som omfattar perioden före mars tillsammans med ordinarie debitering från ditt bankkonto i slutet av mars.

Vi vet att detta har orsakat problem hos många av våra kunder och är uppriktigt ledsna över det inträffade. Vi hoppas självklart på ditt fortsatta förtroende.

Har du några frågor, kontakta oss på 08-50 11 21 50 . Vi förväntar oss att telefonkön i samband med autogirodragningen kan bli lång. Vi ber om överseende med detta. Vid icke akuta ärenden, sök gärna en senare kontakt med oss för din bekvämlighet.

OBS! Dubbeldragning i dec 2017

Denna månad har några av våra kunder som betalar via autogiro tyvärr råkat ut för en dubbeldragning, d.v.s att även premien som ska betalas den 28 jan har dragits den 28 dec. Dubbeldragningen som skett av misstag kommer att korrigeras för alla drabbade kunder och det belopp som avser ”januaridragningen” sätts tillbaka på kontot den 29 dec eller i början av vecka 1 2018, beroende på vilken bank kunden har. Vi ber om ursäkt för de problem som detta misstag kan ha orsakat.

Betala med autogiro – så gör du

Över fem miljoner privatpersoner använder autogiro för att betala sina fakturor på ett bekvämt sätt. De betalas tryggt och säkert, helt automatiskt, på förfallodagen. Du kan välja att betala dina försäkringar via autogiro varje månad, halvår eller år. Det kostar inget att lägga upp ett autogiro – inte heller att dela upp betalningen.

Månadsbetalning via autogiro

Helårspremien för din försäkring kan delas upp så att månadsbeloppet dras från ditt konto den 28:e varje månad. Vi kan tyvärr inte ändra datum för dragning. Om försäkringens startdatum är mitt i månaden, så blir årets första och sista belopp lägre än dragningarna de övriga tio månaderna.

Ansök om månadsbetalning via autogiro

Betala med e-faktura – så gör du

Med e-faktura kan du enkelt betala räkningar var du än befinner dig. Du får inga pappersfakturor utan fakturan skickas digitalt, direkt till din internetbank. Det sparar både tid och på miljö. Att betala med e-faktura är gratis. Det kostar inte heller något extra att dela upp betalningen.

Fakturan sparas hos din internetbank 13 till 18 månader, beroende på vilken bank du har.

Betala med pappersfaktura – så gör du

Du kan välja mellan hel- och halvårsbetalning om du vill att vi skickar pappersfakturor . Vi kan tyvärr inte skicka fakturor varje månad. För månadsbetalning krävs autogiro.

Jag betalar via autogiro - när dras pengarna från kontot?

Pengarna dras från ditt konto den 28:e varje månad. Vi kan tyvärr inte ändra datum för dragning.

Beloppet måste finnas på ditt konto på aviseringsdagen för att din bank ska godkänna att vi drar pengarna. Vi aviserar din bank vilket belopp vi tänker dra vardagen före själva dragningsdagen. Om dragningen infaller på en måndag så aviseras beloppet fredagen innan.

Vilket belopp dras via autogirot om jag betalar månadsvis?

Om det inte skett några ändringar på dina försäkringar, till exempel om du ändrat omfattning eller tecknat en tilläggsförsäkring, så drar vi samma belopp varje månad. Om försäkringens startdatum är mitt i månaden, så blir årets första och sista belopp lägre än dragningarna de övriga tio månaderna.

Om pengarna inte kunde dras från kontot

Om du inte har tillräckligt mycket pengar på kontot den 28:e så försöker vi dra ytterligare en gång, nästa bankdag.

Betala från utlandet – så gör du

Om du är utomlands när du ska betala din försäkring måste du även lämna nedanstående uppgifter för att betalningen ska komma fram. Hör alltid av dig till oss på +46 8 50 11 21 50 när du utfört betalningen. Utlandsbetalningar aviseras nämligen inte till oss, vi måste aktivt gå in och söka upp transaktionen på vår internetbank när du hör av dig.

  • IBAN-nummer: SE 3291900000091954227002
  • BIC (SWIFT): DNBASESX

Vad är IBAN?

IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att ange ett kontonummer och används framför allt för utlandsbetalningar.

IBAN-numret är konstruerat som ett tillägg till det vanliga kontonumret. Ett svenskt IBAN inleds alltid med bokstäverna SE och består totalt av 24 tecken.

Vad är BIC (SWIFT-adress)?

BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt (kallades tidigare Swift-adress). En BIC består alltid av 8 eller 11 tecken. De sex första är alltid bokstäver som anges med versaler.

Vårt bankgironummer

Vi har flera bankgironummer, använd det som står angivet på din faktura. Du kan också alltid använda ett av följande bankgironummer, så länge du anger rätt OCR-nummer:

BG 725-4592 för försäkringspremier och dylikt

BG 725-4634 för betalningar till skadeavdelningen (självrisker med mera).